ΠΑΘ ΓΑΥΔΟΣ: Μήπως τελικά αποδείχθηκε "χάρτινο"; Η διαδικασία της ένταξής του στο Λιμενικό Σώμα δεν ήταν ανέφελη. Τα προβλήματα που υπήρξαν ήταν πολλά
Ερωτηματικά για τον τρόπο που αναβαθμίζει τις δυνατότητές του το Λιμενικό Σώμα, δημιουργεί η "περιπέτεια" του ΠΑΘ ΓΑΥΔΟΣ, που φέρνει και πάλι στη δημοσιότητα το Armyvoice.gr.
Είναι τελικά η "ναυαρχίδα" του Λιμενικού Σώματος τόσο "ευάλωτη" ώστε σε ένα περιστατικό όπως αυτό που συνέβη στα Ίμια να "λαβωθεί" από το τουρκικό σκάφος; Η διαδικασία της πρόσκτησής του και της ένταξής του στο Λιμενικό Σώμα δεν ήταν ανέφελη. Αντιθέτως, όπως θα δείτε, τα προβλήματα που υπήρξαν ήταν πολλά.
Το ΠΑΘ ΓΑΥΔΟΣ εντάχθηκε σε υπηρεσία με την Ελληνική Ακτοφυλακή στις 10 Φεβρουαρίου 2016. Αποκτήθηκε στο πλαίσιο προγράμματος ύψους 28,8 εκατ. ευρώ που ήταν ενταγμένο στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του ΥΝΑΝΠ/Α.ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ., με συγχρηματοδότηση κατά 82,5% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων.
Το πλοίο, ακριβώς ένα χρόνο μετά την επίσημη ένταξη του σε υπηρεσία, αποτυπώθηκε σε φωτογραφίες που αποδέσμευσε το ΥΕΘΑ να είναι ακινητοποιημένο στο Πέραμα και να υπόκειται σε εργασίες. Διαβάστε και το σχετικό δημοσίευμα στο www.defence-point.gr
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Τα Ολλανδικά ναυπηγεία Damen κατασκευάζουν σκάφη τα οποία βασίζονται σε πρωτότυπα σκάφη τύπου εμπορικού/ αναψυχής και όχι military/ semi-military, με ό,τι μπορεί αυτό να σημαίνει για την αντοχή και επιβιωσιμότητά τους σε αντίξοες συνθήκες και μακρόχρονες καταπονήσεις. Επιπλέον δεν διαθέτουν σκάφη που να είναι αποδεδειγμένα (proven designs) για την συμμετοχή τους σε πλόες υπό αντίξοες και πολεμικές συνθήκες φέροντα όπλα και/ ή πυραυλικά συστήματα διαφόρων διαμετρημάτων και βεληνεκών.
Το ναυπηγείο Damen ουσιαστικά αποτελείται από μία σειρά μικρότερων ναυπηγείων που έχει εξαγοράσει στην Ευρώπη (όπως π.χ στην Πολωνία την Ρουμανία κ.α.). Έτσι έχει την δυνατότητα να κατασκευάζει τα μέρη των σκαφών (π.χ. γάστρα, υπερκατασκευή, ιστός κλπ) σε διαφορετικά ναυπηγεία και εν συνεχεία να τα συγκεντρώνει σε κάποιο κεντρικό, όπου και να τα συναρμολογεί.
Η διαδικασία αυτή, αν και επιταχύνει αισθητά την διάρκεια κατασκευής ενός σκάφους, έχει εντούτοις σοβαρές επιπτώσεις στην ποιότητα του τελικού προϊόντος.
Σε ό,τι αφορά στη κατασκευή του σκάφους 090 (ΠΑΘ ΓΑΥΔΟΣ) που παρέλαβε το Ελληνικό ΛΣ, φαίνεται ότι ενεπλάκησαν ναυπηγεία της Πολωνίας και της Ολλανδίας, όπου και έγινε και το τελικό μοντάρισμα και η παραλαβή από το προσωπικό του ΛΣ.
Tο ΠΑΘ ΓΑΥΔΟΣ αποτελεί απλά μία σχεδιαστική εξέλιξη ενός γιώτ αναψυχής, σε αντίθεση με το Τουρκικό TCSG UMUT (SG 703) που είναι πολεμικό Πλοίο σχεδιασμένο εξ αρχής για στρατιωτικούς σκοπούς, με ό,τι αυτό σημαίνει για την ποιότητα, την αξιοπιστία και την αντοχή του στο χρόνο και την απαιτητική χρήση.
Δεν είναι τυχαίο ότι το Γαύδος αποτελεί το πρώτο σκάφος της σειράς, που θεωρητικά τουλάχιστον, διαθέτει 5 υδατοστεγανές υποδιαιρέσεις και έχει την δυνατότητα να πλέει με δύο διαδοχικές εξ αυτών πλημμυρισμένες αφού οι σχετικές μελέτες παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά κατά την προμήθειά του από το ΛΣ.
Η συγκεκριμένη δυνατότητα αποτελεί την ελάχιστη απαίτηση στα mil specs πλοία, κάτι που δεν είναι απαραίτητο όμως για τα γιωτ αναψυχής.
Το σκάφος είχε αρχικά απορριφθεί από την επιτροπή παραλαβής του ΛΣ και ως εκ τούτου δεν παραλήφθηκε.
Οι λόγοι της απόρριψης και της μη παραλαβής του, ήταν κυρίως οι διάφορες δυσλειτουργίες που προέκυψαν κατά τις δοκιμές παραλαβής εν πλώ καθώς και οι ελλείψεις που σημειώθηκαν επί του πλοίου, το πλήθος των ελλείψεων που παρατηρήθηκαν στα αμοιβά υλικά, στα εργαλεία κ α ι σε διάφορα άλλα υλικά που παραδόθηκαν από τον κατασκευαστή σύμφωνα με τις συμβατικές του υποχρεώσεις.
Μετά από σειρά διαπραγματεύσεων του ΛΣ και της Damen και δεδομένης της επιτακτικής επιχειρησιακής ανάγκης που αντιμετώπιζε το ΛΣ, τελικά έγιναν κάποιες αλλαγές στην αρχική σύμβαση και αφού επιβλήθηκε ένα πρόστιμο της τάξεως των 929.635,00€ ευρώ, στην κατασκευάστρια εταιρία, το σκάφος παραλήφθηκε με τις διαπιστωθείσες από την Επιτροπή Παραλαβής, αποκλίσεις και ελλείψεις.
Αμέσως μετά την παραλαβή και άφιξη του ΠΑΘ «Γαύδος» στην Ελλάδα, το σκάφος ακινητοποιείται, λόγω προβλήματος στις εξατμίσεις του (στους οχετούς καυσαερίων). Οι οχετοί καυσαερίων λόγω κραδασμών, παρουσίαζαν συνεχείς ρηγματώσεις. Παρά τις πολλαπλές προσπάθειες του κατασκευαστή, στα πλαίσια των εγγυήσεων, να επισκευάσει το πρόβλημα, αυτό επαναλαμβανόταν και το σκάφος παρέμενε ακινητοποιημένο επί μακρόν.
Ο κατασκευαστής τελικά υποχρεώθηκε να επανασχεδιάσει και να αντικαταστήσει μεγάλα μέρη τους συστήματος εξατμίσεων των Κυρίων Μηχανών του σκάφους με νέα υλικά, δυνάμενα να απορροφήσουν τους κραδασμούς και ως εκ τούτου να μην εμφανίζουν συμπτώματα κοπώσεως (ρηγματώσεις και θραύσεις) σε τόσο λίγες ώρες λειτουργίας των Κ.Μ.
Στην συνέχεια το Γαύδος εξακολούθησε να παρουσιάζει πλήθος προβλημάτων και βλαβών με σημαντικότερη την στρέβλωση του ενός εκ των κυρίων αξόνων του συστήματος πρόωσης (πρόβλημα καταφανώς κατασκευαστικό ή άρμοσης και σε καμία περίπτωση χρήσης τους σκάφους από το πλήρωμά του), με αποτέλεσμα το σκάφος να παραμένει και πάλι, ακινητοποιημένο για μεγάλα χρονικά διαστήματα και να μην δύνανται έτσι να αξιοποιηθεί επιχειρησιακά από το ΛΣ. Είναι χαρακτηριστικό ότι όπως φαίνεται και από τα πρακτικά και αποφάσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας της Ελλάδας, το σκάφος αν και οριστικά παραλήφθηκε από το ΛΣ στα τέλη του 2015, μέχρι και τα τέλη του 2017 παρέμενε ακινητοποιημένο για 263 ημέρες!!!
Έτσι λοιπόν στα τέλη του 2017 το ναυπηγείο Damen εξαναγκάσθηκε, αφού στην ουσία του επιβλήθηκε από το ΛΣ μετά από τις σχετικές διαπραγματεύσεις, όπως επιμηκύνει τη διάρκεια της εγγύησης του ΠΑΘ «Γαύδος», καθώς και της σχετικής εγγυητικής επιστολής (ύψους 1.440.000,00€) που συνοδεύει την εγγύηση καλής λειτουργίας του σκάφους, για το ίδιο χρονικό διάστημα που το «Γαύδος» παρέμεινε ακινητοποιημένο. Δηλαδή κατά επιπλέον 263 ημέρες με ημερομηνία λήξης την 4-09-2018 για την εγγύηση και 8-12-2018 για την εγγυητική επιστολή αντίστοιχα.
Δείτε και την σχετική απόφαση στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ
Ερωτηματικά για τον τρόπο που αναβαθμίζει τις δυνατότητές του το Λιμενικό Σώμα, δημιουργεί η "περιπέτεια" του ΠΑΘ ΓΑΥΔΟΣ, που φέρνει και πάλι στη δημοσιότητα το Armyvoice.gr.
Είναι τελικά η "ναυαρχίδα" του Λιμενικού Σώματος τόσο "ευάλωτη" ώστε σε ένα περιστατικό όπως αυτό που συνέβη στα Ίμια να "λαβωθεί" από το τουρκικό σκάφος; Η διαδικασία της πρόσκτησής του και της ένταξής του στο Λιμενικό Σώμα δεν ήταν ανέφελη. Αντιθέτως, όπως θα δείτε, τα προβλήματα που υπήρξαν ήταν πολλά.
Το ΠΑΘ ΓΑΥΔΟΣ εντάχθηκε σε υπηρεσία με την Ελληνική Ακτοφυλακή στις 10 Φεβρουαρίου 2016. Αποκτήθηκε στο πλαίσιο προγράμματος ύψους 28,8 εκατ. ευρώ που ήταν ενταγμένο στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του ΥΝΑΝΠ/Α.ΛΣ-ΕΛ.ΑΚΤ., με συγχρηματοδότηση κατά 82,5% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Εξωτερικών Συνόρων.
Το πλοίο, ακριβώς ένα χρόνο μετά την επίσημη ένταξη του σε υπηρεσία, αποτυπώθηκε σε φωτογραφίες που αποδέσμευσε το ΥΕΘΑ να είναι ακινητοποιημένο στο Πέραμα και να υπόκειται σε εργασίες. Διαβάστε και το σχετικό δημοσίευμα στο www.defence-point.gr
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Τα Ολλανδικά ναυπηγεία Damen κατασκευάζουν σκάφη τα οποία βασίζονται σε πρωτότυπα σκάφη τύπου εμπορικού/ αναψυχής και όχι military/ semi-military, με ό,τι μπορεί αυτό να σημαίνει για την αντοχή και επιβιωσιμότητά τους σε αντίξοες συνθήκες και μακρόχρονες καταπονήσεις. Επιπλέον δεν διαθέτουν σκάφη που να είναι αποδεδειγμένα (proven designs) για την συμμετοχή τους σε πλόες υπό αντίξοες και πολεμικές συνθήκες φέροντα όπλα και/ ή πυραυλικά συστήματα διαφόρων διαμετρημάτων και βεληνεκών.
Το ναυπηγείο Damen ουσιαστικά αποτελείται από μία σειρά μικρότερων ναυπηγείων που έχει εξαγοράσει στην Ευρώπη (όπως π.χ στην Πολωνία την Ρουμανία κ.α.). Έτσι έχει την δυνατότητα να κατασκευάζει τα μέρη των σκαφών (π.χ. γάστρα, υπερκατασκευή, ιστός κλπ) σε διαφορετικά ναυπηγεία και εν συνεχεία να τα συγκεντρώνει σε κάποιο κεντρικό, όπου και να τα συναρμολογεί.
Η διαδικασία αυτή, αν και επιταχύνει αισθητά την διάρκεια κατασκευής ενός σκάφους, έχει εντούτοις σοβαρές επιπτώσεις στην ποιότητα του τελικού προϊόντος.
Σε ό,τι αφορά στη κατασκευή του σκάφους 090 (ΠΑΘ ΓΑΥΔΟΣ) που παρέλαβε το Ελληνικό ΛΣ, φαίνεται ότι ενεπλάκησαν ναυπηγεία της Πολωνίας και της Ολλανδίας, όπου και έγινε και το τελικό μοντάρισμα και η παραλαβή από το προσωπικό του ΛΣ.
Tο ΠΑΘ ΓΑΥΔΟΣ αποτελεί απλά μία σχεδιαστική εξέλιξη ενός γιώτ αναψυχής, σε αντίθεση με το Τουρκικό TCSG UMUT (SG 703) που είναι πολεμικό Πλοίο σχεδιασμένο εξ αρχής για στρατιωτικούς σκοπούς, με ό,τι αυτό σημαίνει για την ποιότητα, την αξιοπιστία και την αντοχή του στο χρόνο και την απαιτητική χρήση.
Δεν είναι τυχαίο ότι το Γαύδος αποτελεί το πρώτο σκάφος της σειράς, που θεωρητικά τουλάχιστον, διαθέτει 5 υδατοστεγανές υποδιαιρέσεις και έχει την δυνατότητα να πλέει με δύο διαδοχικές εξ αυτών πλημμυρισμένες αφού οι σχετικές μελέτες παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά κατά την προμήθειά του από το ΛΣ.
Η συγκεκριμένη δυνατότητα αποτελεί την ελάχιστη απαίτηση στα mil specs πλοία, κάτι που δεν είναι απαραίτητο όμως για τα γιωτ αναψυχής.
Προβλήματα
Το σκάφος είχε αρχικά απορριφθεί από την επιτροπή παραλαβής του ΛΣ και ως εκ τούτου δεν παραλήφθηκε.
Οι λόγοι της απόρριψης και της μη παραλαβής του, ήταν κυρίως οι διάφορες δυσλειτουργίες που προέκυψαν κατά τις δοκιμές παραλαβής εν πλώ καθώς και οι ελλείψεις που σημειώθηκαν επί του πλοίου, το πλήθος των ελλείψεων που παρατηρήθηκαν στα αμοιβά υλικά, στα εργαλεία κ α ι σε διάφορα άλλα υλικά που παραδόθηκαν από τον κατασκευαστή σύμφωνα με τις συμβατικές του υποχρεώσεις.
Μετά από σειρά διαπραγματεύσεων του ΛΣ και της Damen και δεδομένης της επιτακτικής επιχειρησιακής ανάγκης που αντιμετώπιζε το ΛΣ, τελικά έγιναν κάποιες αλλαγές στην αρχική σύμβαση και αφού επιβλήθηκε ένα πρόστιμο της τάξεως των 929.635,00€ ευρώ, στην κατασκευάστρια εταιρία, το σκάφος παραλήφθηκε με τις διαπιστωθείσες από την Επιτροπή Παραλαβής, αποκλίσεις και ελλείψεις.
Αμέσως μετά την παραλαβή και άφιξη του ΠΑΘ «Γαύδος» στην Ελλάδα, το σκάφος ακινητοποιείται, λόγω προβλήματος στις εξατμίσεις του (στους οχετούς καυσαερίων). Οι οχετοί καυσαερίων λόγω κραδασμών, παρουσίαζαν συνεχείς ρηγματώσεις. Παρά τις πολλαπλές προσπάθειες του κατασκευαστή, στα πλαίσια των εγγυήσεων, να επισκευάσει το πρόβλημα, αυτό επαναλαμβανόταν και το σκάφος παρέμενε ακινητοποιημένο επί μακρόν.
Ο κατασκευαστής τελικά υποχρεώθηκε να επανασχεδιάσει και να αντικαταστήσει μεγάλα μέρη τους συστήματος εξατμίσεων των Κυρίων Μηχανών του σκάφους με νέα υλικά, δυνάμενα να απορροφήσουν τους κραδασμούς και ως εκ τούτου να μην εμφανίζουν συμπτώματα κοπώσεως (ρηγματώσεις και θραύσεις) σε τόσο λίγες ώρες λειτουργίας των Κ.Μ.
Στην συνέχεια το Γαύδος εξακολούθησε να παρουσιάζει πλήθος προβλημάτων και βλαβών με σημαντικότερη την στρέβλωση του ενός εκ των κυρίων αξόνων του συστήματος πρόωσης (πρόβλημα καταφανώς κατασκευαστικό ή άρμοσης και σε καμία περίπτωση χρήσης τους σκάφους από το πλήρωμά του), με αποτέλεσμα το σκάφος να παραμένει και πάλι, ακινητοποιημένο για μεγάλα χρονικά διαστήματα και να μην δύνανται έτσι να αξιοποιηθεί επιχειρησιακά από το ΛΣ. Είναι χαρακτηριστικό ότι όπως φαίνεται και από τα πρακτικά και αποφάσεις του Υπουργείου Ναυτιλίας της Ελλάδας, το σκάφος αν και οριστικά παραλήφθηκε από το ΛΣ στα τέλη του 2015, μέχρι και τα τέλη του 2017 παρέμενε ακινητοποιημένο για 263 ημέρες!!!
Έτσι λοιπόν στα τέλη του 2017 το ναυπηγείο Damen εξαναγκάσθηκε, αφού στην ουσία του επιβλήθηκε από το ΛΣ μετά από τις σχετικές διαπραγματεύσεις, όπως επιμηκύνει τη διάρκεια της εγγύησης του ΠΑΘ «Γαύδος», καθώς και της σχετικής εγγυητικής επιστολής (ύψους 1.440.000,00€) που συνοδεύει την εγγύηση καλής λειτουργίας του σκάφους, για το ίδιο χρονικό διάστημα που το «Γαύδος» παρέμεινε ακινητοποιημένο. Δηλαδή κατά επιπλέον 263 ημέρες με ημερομηνία λήξης την 4-09-2018 για την εγγύηση και 8-12-2018 για την εγγυητική επιστολή αντίστοιχα.
Δείτε και την σχετική απόφαση στο ΔΙΑΥΓΕΙΑ
ΠΑΘ ΓΑΥΔΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ by Ioanna Iliadi on Scribd
No comments
Post a Comment